Пет симптома, подсказващи липсата на витамини и минерали

Тялото само подава сигнали, когато нещо му липсва. Как да се научим да го слушаме и разбираме? Ето пет основни симптома, които подсказват ясно липсата на витамини.

Напукани устни

Един от първите сигнали за липса на витамини е изсушаването и напукването на устните и кожата около тях. Те са признак на недостатъчно количество желязо, цинк и витамини от В-групата (В3 и В2), както и липса на витамин В12. За съжаление, дори и вегетарианците, които консумират големи количества плодове и зеленчуци могат да страдат от липса на витамини. За да се набавят тези важни за организма вещества, е много важно да се включат в менюто и биоптиче месо, риба, яйца, сурови ядки, листни зеленчуци, бобови насаждения. Нужно е да знаем, че за усвояването на желязото, е отговорен и витамин С. Витамин С в естествено състояние се съдържа най-вече в броколите, червените чушки, зелето и карфиола.

Нацепване на кожата и косопад

Витамин В7 (биотин), както и витамини A, D, E и калий (К) са изключително важни за здравето на кожата и косата. Съдържат се най-вече в яйцата, сьомгата, авокадото, гъбите, соята, карфиола, орехите, бананите и малините.

Бели точки върху тялото

При поява на странни бели точки върху бузите на лицето, ръцете, бедрата и дупето, може да сте сигурни, че поне в 80% от случаите става дума за липса на витамини А и D.

Помогнете си сами, като наблегнете най-вече на храни, богати на ненаситени мазнини, като: маслини, зехтин, авокадо, бадеми, орехи, ленено и конопено семе.

Витамин А се съдържа в листните зеленчуци, морковите, червените чушки, тиквата, доматите, а също и в млечните продукти и яйцата.

Често изтръпване на ръцете и краката

При често изтръпване на ръцете и краката ще е добре да се задейства алармата, че в организма ни липсват витамини от В-групата, фолиева киселина (В9), В6 и В12.

В този случай е добре менюто ни да съдържа спанак, червено цвекло, бобови растения, яйца, миди и био-птиче месо.

Крампи

Липсата на витамини се проявява и под формата на пронизваща болка в пръстите на краката, прасците и мускулите на краката.

В голяма част от случаите се оказва, че това се дължи на липса на магнезий, калций и калий. Тези вещества се съдържат най-вече в: бадеми, лешници, тиква, череши, ябълки, грейпфрут, броколи, листни зеленчуци, включително и зелето.